torstai 9. heinäkuuta 2015

Kuka? Mitä? Missä - Eli kuka minä olen

Hei kaikille lukijoille

Blogin alussa on kohteliasta esitellä itsensä. Ja hääblogien kohdalla myös puolisonsa. Siispä täältä pesee.

Kuka minä olen?

Olen 24 vuotias nainen, alunperin kotoisin Pohjanmaalta, mutta nykyisin asun aivan muualla. Olen lehmätilan tyttöjä, mutta omena on pudonnut kauas puusta. Olen jo kauan haaveillut tutkijan urasta, ja aloitinkin vuoden alussa väitöskirjan teon. Sentään olen luonnontieteilijä, joten perheenjäsenilläni on edes jotain tarttumapintaa alaani. Voin vain kuvitella miten vaikeaa veljieni olisi puhua kirjallisuudesta tai kasvatusopista. Enkö nyt halua moittia sisarruksiani. Minulle on siunaantunut viisi veljeä ja kaksi siskoa, jotka kaikki ovat vallan täyspäisiä ihmisiä. Välillä vain tuntuu, että olen viettänyt liikaa aikaa yliopistolla, ja joskus en ymmärrä itsekään mitä puhun. Olen myös huomannut, että tutkijan vaistot puskevat esiin jopa häitä suunnitellessa. Odotan kieli pitkällä vastauksia kutsuihin, voidakseni selvittää liikkuuko jomman kumman suvussa poikkeuksellisen paljon keliakiaa tai korreloiko sukupuoli kasvisruokavalion kanssa. Näihin häihin liittyy paljon excel-taulukoita.


Kenet minä nain?

Tapasimme sulhaseni kanssa opiskeluaikoina harrastuksen parissa. Olemme aika samanhenkisiä, viihdymme kotioloissa ja olemme kiinnostuneita historiasta sekä vanhoista perinteistä. Miehelläni on tapana hurahtaa täysillä johonkin harrastukseen, josta hänen täytyy saada tietää kaikki ja jonka parissa hän voi käyttää tuntikausia päivässä. Viimeisimpänä taloon ilmeistyi toistakymmentä chilintainta. Pidän häntä hirveän herttaisena ihmisenä, ja nautin ihan tavallinen arjen viettämisestä hänen kanssaan. Siippa on kahden opettajan ainokainen. Kumma miten meistä onkin tullut näin samanlaisia.

Millaiset häät on suunnitteilla?

Olen suunnitellut häitä siitä asti, kun menimme kihloihin, noin kaksi vuotta siis. Katson kaikki mahdolliset hääohjelmat televisiosta ja luen ahkerasti keskustelupalstoja. Aluksi ihastuin maalaisromantiikkaan ja auringonkukkiin, sitten keskiaikaisiin teemahäihin. Lopulta luettuani kyllästymiseen asti vessakoreista ja teemäväreistä, totesin sen kaiken olevan teennäistä ja turhaa. Jos joku saa iloa väriteeman mukaisista wc-raikastimista, niin kaikin mokomin. Itse haluaisin jotain minun sekä sulhaseni oloista. Meijän näköstä, kuten kotipaikkani murteella sanotaaan.

Miksi kirjoitan blogia?

Olen aika kontrollifriiki ihminen ja haluan miettiä asioiden eri puolia. Eksyttyäni monen keskustelupalstan uumeniiin totesin myös, ettei missään kerrota kunnolla, mitä häiden järjestämiseen kuuluu. Ajattelin, että oman versioni kertominen voisi auttaa muita eksyksissä olevia. Toisten virheistä on mukavempi oppia kuin omista. Varoitan myös, ettei tästä tule kovin herkkää ja romanttista. Minulla on tapana ajatella (turhankin) kylmän loogisesti. Onneksi on ystäviä, jotka herättävät maanpinnalle. Saan aika usein kuulla, miten kamalan käytännöllinen olen. Joka tapauksessa, häitä juhlitaan  syksyllä 2016. Sitä ennen kerkän tehdä monta suunnitelmaa ja monta blogipostausta!

Suurin osa lukijoista suunnittelee varmaan omia häitään. Onnea koitokseen!

-Aadu


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti