Hoh, kylläpä kesti tämän ensimmäisen kirjoittaminen. Noh, siihen on muutama hyvä syy. Ensinnäkin tein alunperin pitkän listan eri juhlapaikoista ja ajattelin liittää sen tähän mukaan, mutta minulla oli ongelmia tietokoneen kanssa, joten menetin kyseisen listan. Noh, suosikit muistin kuitenkin. Kätevä luettelo juhlatiloista löytyy muuten saunatilat.fi:stä. Klikkaamalla juhlapaikan linkkiä saa kaikki tarpeellsiet tiedot; kuinka monta henkeä mahtuu, saako tuoda omat ruoat ja juomat jne jne. Toinen hyödyllinen on venuu.fi, josta hahmottaa paremmin etäisyyksiä kaupungista.
Noh, kuitenkin,
etsimme siis juhlapaikkaa Oulun seudulta. Kriteerit olivat seuraavat:
1.
Paikkaan
pitää mahtua noin 85 henkeä (sen verran arvioimme kutsuvamme, vieraslista elää
vielä vähän)
2.
Teemme
ruoat pääosin itse, joten kunnon keittiä on plussaa
3.
Kaikkien
vieraiden pitää voida istua samassa huoneessa
4.
Paikan
päällä on saatavilla astiasto. Kellä meistä on täydellinen astiasto melkein sadalle
hengelle omasta takaa?
Näillä
kriteereillä mahdollisten paikkojen määrä karsiutui pariin. Kun vielä karsimme
vaihtoehtoja huonojen parkkipaikkojen, ränsistyneen ulkonäön ja hankalien
kulkuyhteyksien takia, jäivät jäljelle seuraavat vaihtoehdot:
Jazzvintti (http://oulunjazzvintti.fi/#_)
Aivan ihana
paikka Tervatoppilan Kartanolla, johon mahtuu aivan varmasti kaikki vieraat.
Ruoat ja juomat saa tuoda itse, mutta paikan sivuilla suositellaan pitopalvelu
rauhalaa (www.ravintolarauhala.fi).
Vuokraan sisältyvät kalusteet ja astiat. Liinat ja muu kattaus maksavat 3e per
henkilö. Lisäksi yritys tarjoaa apua ohjelmapalveluiden ja kuljetuksen
suunnitteluun.
Yksi ongelma on:
hinta. Haluaisimme paikan koko viikonlopuksi, jotta voimme järjestellä kaiken
valmiiksi perjantaina, juhlia rauhassa sunnuntaina ja pitää rääppiäiset
siivouksen ohessa sunnuntaina. Jazzvintin vuokra pe-su ajalle on 2500e
(hinnasto muille päiville löytyy sivulta). Ajattelinmme budjetiksi 5000-6000 euroa,
joten hinta tuntuu hieman suolaiselta.
Martinhovi (http://www.martinhovi.com/tilat/)
Idyllinen vanha
huvila Haukiputaalla. Onkohan tuo nyt sitä kuuluisaa rustiikkista tunnelmaa?
Nettisivujen perusteella jäi vähän epäselväksi, minkäkokoiset tilat loppujen
lopuksi ovat. Sivuilla ei suoraan kerrota, saako tilaan tuoda omat ruoat, mutta
tuolta aiemmin linittämältäni saunatilat.fi:ssä sanotaan, että juomat saa olla
omat, ruoat ei.
Oulunsuun nuorisoseura (http://www.oulunsuunnuorisoseura.fi/tilan-vuokraus/)
Karsastan jonkin
verran vanhoja kouluja ja seurataloja. Monet niistä ovat toki nättejä ja niistä
saa todella nättejäkin, mutta suurin osa on, noh, aika ränsistyneessä kunnossa.
Oulunsuun nuorisoseuran talo vaikutti kuitenkin ihan pätevältä tapuakselta.
Paikan vuokra pe-su ajalle olisi 850e+ruoka-astiasto 2,5e/hlö+kahviastiasto
1,5e/hlö. Ihan kohtuullinen kun kuitenkin ollaan ison kaupungin tuntumassa.
Hannuksen piilopirtti (http://www.hannuksenpiilopirtti.fi/)
Ihastuttava
paikka! Kuten aiemminmainitsin, olen maatilan tyttöjä ja tuo paikka jos mikä
henkii maaseudun tunnelmaa. Kauttauksissa on eri vaihtoehtoja, jopa astiastoja
on erityylisiä. Yrityksen kautta saa myös tilata ruoat ja tarjoilijat, jos
haluaa. Hintaa en äkkiseltään löytänyt. Piilopirtti järjestää joka vuoden
alussa infotilaisuuden, jonne voi mennä tutustumaan. Mhh, olne joko pahasti
myöhässä tai reippaasti aikaisessa sellaiselle. Matkaa Pirtille on Oulun
keskustasta puolen tunnin ajomatkan verran. En hirveästi pidä automatkoista
juhlapuvut päällä, jotne haluaisin ennemmin jonkin lähempänä Oulua olevan
paikan. Ja jälleen oli hieman epäselvää, saako paikanpäälle tuoda tomat ruoat
tai juomat.
Peuhu (http://peuhu.net/)
Suosikkini! Vanha
kartano (kai?) Oulunsuussa aivan meren rannalla. Tila kuului vielä jou vuosi
sitten Oulun yliopistolliselle sairaalalle, joka vuokrasi sitä juhlakäyttöön.
Sittemmin omistaja on vaihtunut ja taloa sekä ympäröiviä maita on siistitty ja
uudistettu. Ihatuimme paikkaan toden teolla, joten kävimme katsomassa sitä. Mutta siitä enemmän seuraavassa istunnossa :)
Onneksi olemme reilusti ajoissa liikkeellä tämän juhlapaikan kanssa. Hermostuttaa nuo rahamäärät.
-Aadu
P.S. Oho, ei kuvia D: Noh, tässä hääkakkuharjoitelma numero 1, made by anoppi:
Onneksi olemme reilusti ajoissa liikkeellä tämän juhlapaikan kanssa. Hermostuttaa nuo rahamäärät.
-Aadu
P.S. Oho, ei kuvia D: Noh, tässä hääkakkuharjoitelma numero 1, made by anoppi: