sunnuntai 26. heinäkuuta 2015

Paikkamietintää


Hoh, kylläpä kesti tämän ensimmäisen kirjoittaminen. Noh, siihen on muutama hyvä syy. Ensinnäkin tein alunperin pitkän listan eri juhlapaikoista ja ajattelin liittää sen tähän mukaan, mutta minulla oli ongelmia tietokoneen kanssa, joten menetin kyseisen listan. Noh, suosikit muistin kuitenkin. Kätevä luettelo juhlatiloista löytyy muuten saunatilat.fi:stä. Klikkaamalla juhlapaikan linkkiä saa kaikki tarpeellsiet tiedot; kuinka monta henkeä mahtuu, saako tuoda omat ruoat ja juomat jne jne. Toinen hyödyllinen on venuu.fi, josta hahmottaa paremmin etäisyyksiä kaupungista.
 
Noh, kuitenkin, etsimme siis juhlapaikkaa Oulun seudulta. Kriteerit olivat seuraavat:

1.       Paikkaan pitää mahtua noin 85 henkeä (sen verran arvioimme kutsuvamme, vieraslista elää vielä vähän)
2.       Teemme ruoat pääosin itse, joten kunnon keittiä on plussaa
3.       Kaikkien vieraiden pitää voida istua samassa huoneessa
4.       Paikan päällä on saatavilla astiasto. Kellä meistä on täydellinen astiasto melkein sadalle hengelle omasta takaa?

Näillä kriteereillä mahdollisten paikkojen määrä karsiutui pariin. Kun vielä karsimme vaihtoehtoja huonojen parkkipaikkojen, ränsistyneen ulkonäön ja hankalien kulkuyhteyksien takia, jäivät jäljelle seuraavat vaihtoehdot:


Aivan ihana paikka Tervatoppilan Kartanolla, johon mahtuu aivan varmasti kaikki vieraat. Ruoat ja juomat saa tuoda itse, mutta paikan sivuilla suositellaan pitopalvelu rauhalaa (www.ravintolarauhala.fi). Vuokraan sisältyvät kalusteet ja astiat. Liinat ja muu kattaus maksavat 3e per henkilö. Lisäksi yritys tarjoaa apua ohjelmapalveluiden ja kuljetuksen suunnitteluun.
Yksi ongelma on: hinta. Haluaisimme paikan koko viikonlopuksi, jotta voimme järjestellä kaiken valmiiksi perjantaina, juhlia rauhassa sunnuntaina ja pitää rääppiäiset siivouksen ohessa sunnuntaina. Jazzvintin vuokra pe-su ajalle on 2500e (hinnasto muille päiville löytyy sivulta). Ajattelinmme budjetiksi 5000-6000 euroa, joten hinta tuntuu hieman suolaiselta.


Idyllinen vanha huvila Haukiputaalla. Onkohan tuo nyt sitä kuuluisaa rustiikkista tunnelmaa? Nettisivujen perusteella jäi vähän epäselväksi, minkäkokoiset tilat loppujen lopuksi ovat. Sivuilla ei suoraan kerrota, saako tilaan tuoda omat ruoat, mutta tuolta aiemmin linittämältäni saunatilat.fi:ssä sanotaan, että juomat saa olla omat, ruoat ei.


Karsastan jonkin verran vanhoja kouluja ja seurataloja. Monet niistä ovat toki nättejä ja niistä saa todella nättejäkin, mutta suurin osa on, noh, aika ränsistyneessä kunnossa. Oulunsuun nuorisoseuran talo vaikutti kuitenkin ihan pätevältä tapuakselta. Paikan vuokra pe-su ajalle olisi 850e+ruoka-astiasto 2,5e/hlö+kahviastiasto 1,5e/hlö. Ihan kohtuullinen kun kuitenkin ollaan ison kaupungin tuntumassa.

Hannuksen piilopirtti (http://www.hannuksenpiilopirtti.fi/)

Ihastuttava paikka! Kuten aiemminmainitsin, olen maatilan tyttöjä ja tuo paikka jos mikä henkii maaseudun tunnelmaa. Kauttauksissa on eri vaihtoehtoja, jopa astiastoja on erityylisiä. Yrityksen kautta saa myös tilata ruoat ja tarjoilijat, jos haluaa. Hintaa en äkkiseltään löytänyt. Piilopirtti järjestää joka vuoden alussa infotilaisuuden, jonne voi mennä tutustumaan. Mhh, olne joko pahasti myöhässä tai reippaasti aikaisessa sellaiselle. Matkaa Pirtille on Oulun keskustasta puolen tunnin ajomatkan verran. En hirveästi pidä automatkoista juhlapuvut päällä, jotne haluaisin ennemmin jonkin lähempänä Oulua olevan paikan. Ja jälleen oli hieman epäselvää, saako paikanpäälle tuoda tomat ruoat tai juomat.


Suosikkini! Vanha kartano (kai?) Oulunsuussa aivan meren rannalla. Tila kuului vielä jou vuosi sitten Oulun yliopistolliselle sairaalalle, joka vuokrasi sitä juhlakäyttöön. Sittemmin omistaja on vaihtunut ja taloa sekä ympäröiviä maita on siistitty ja uudistettu. Ihatuimme paikkaan toden teolla, joten kävimme katsomassa sitä. Mutta siitä enemmän seuraavassa istunnossa :)


Onneksi olemme reilusti ajoissa liikkeellä tämän juhlapaikan kanssa. Hermostuttaa nuo rahamäärät.

-Aadu

P.S. Oho, ei kuvia D: Noh, tässä hääkakkuharjoitelma numero 1, made by anoppi:

torstai 9. heinäkuuta 2015

Kuka? Mitä? Missä - Eli kuka minä olen

Hei kaikille lukijoille

Blogin alussa on kohteliasta esitellä itsensä. Ja hääblogien kohdalla myös puolisonsa. Siispä täältä pesee.

Kuka minä olen?

Olen 24 vuotias nainen, alunperin kotoisin Pohjanmaalta, mutta nykyisin asun aivan muualla. Olen lehmätilan tyttöjä, mutta omena on pudonnut kauas puusta. Olen jo kauan haaveillut tutkijan urasta, ja aloitinkin vuoden alussa väitöskirjan teon. Sentään olen luonnontieteilijä, joten perheenjäsenilläni on edes jotain tarttumapintaa alaani. Voin vain kuvitella miten vaikeaa veljieni olisi puhua kirjallisuudesta tai kasvatusopista. Enkö nyt halua moittia sisarruksiani. Minulle on siunaantunut viisi veljeä ja kaksi siskoa, jotka kaikki ovat vallan täyspäisiä ihmisiä. Välillä vain tuntuu, että olen viettänyt liikaa aikaa yliopistolla, ja joskus en ymmärrä itsekään mitä puhun. Olen myös huomannut, että tutkijan vaistot puskevat esiin jopa häitä suunnitellessa. Odotan kieli pitkällä vastauksia kutsuihin, voidakseni selvittää liikkuuko jomman kumman suvussa poikkeuksellisen paljon keliakiaa tai korreloiko sukupuoli kasvisruokavalion kanssa. Näihin häihin liittyy paljon excel-taulukoita.


Kenet minä nain?

Tapasimme sulhaseni kanssa opiskeluaikoina harrastuksen parissa. Olemme aika samanhenkisiä, viihdymme kotioloissa ja olemme kiinnostuneita historiasta sekä vanhoista perinteistä. Miehelläni on tapana hurahtaa täysillä johonkin harrastukseen, josta hänen täytyy saada tietää kaikki ja jonka parissa hän voi käyttää tuntikausia päivässä. Viimeisimpänä taloon ilmeistyi toistakymmentä chilintainta. Pidän häntä hirveän herttaisena ihmisenä, ja nautin ihan tavallinen arjen viettämisestä hänen kanssaan. Siippa on kahden opettajan ainokainen. Kumma miten meistä onkin tullut näin samanlaisia.

Millaiset häät on suunnitteilla?

Olen suunnitellut häitä siitä asti, kun menimme kihloihin, noin kaksi vuotta siis. Katson kaikki mahdolliset hääohjelmat televisiosta ja luen ahkerasti keskustelupalstoja. Aluksi ihastuin maalaisromantiikkaan ja auringonkukkiin, sitten keskiaikaisiin teemahäihin. Lopulta luettuani kyllästymiseen asti vessakoreista ja teemäväreistä, totesin sen kaiken olevan teennäistä ja turhaa. Jos joku saa iloa väriteeman mukaisista wc-raikastimista, niin kaikin mokomin. Itse haluaisin jotain minun sekä sulhaseni oloista. Meijän näköstä, kuten kotipaikkani murteella sanotaaan.

Miksi kirjoitan blogia?

Olen aika kontrollifriiki ihminen ja haluan miettiä asioiden eri puolia. Eksyttyäni monen keskustelupalstan uumeniiin totesin myös, ettei missään kerrota kunnolla, mitä häiden järjestämiseen kuuluu. Ajattelin, että oman versioni kertominen voisi auttaa muita eksyksissä olevia. Toisten virheistä on mukavempi oppia kuin omista. Varoitan myös, ettei tästä tule kovin herkkää ja romanttista. Minulla on tapana ajatella (turhankin) kylmän loogisesti. Onneksi on ystäviä, jotka herättävät maanpinnalle. Saan aika usein kuulla, miten kamalan käytännöllinen olen. Joka tapauksessa, häitä juhlitaan  syksyllä 2016. Sitä ennen kerkän tehdä monta suunnitelmaa ja monta blogipostausta!

Suurin osa lukijoista suunnittelee varmaan omia häitään. Onnea koitokseen!

-Aadu